Bosbranden en ander ongerief

(Een artikel in de serie van Hans den Ouden,
de motoravonturen die hij samen met Dia beleeft
kun je ook volgen via deze groep op Facebook)

Van Villa Santa Lucía in Chile reden we naar Malarguë in Argentinië. Dat is bijna 1400 kilometer. Het was dan ook een reis van 6 dagen.

Toen ik naar de route keek van Villa Santa Lucía, naar het noorden richting Bariloche, zag ik dat de weg ten zuiden van El Bolsón was afgesloten. Bij het plaatsje Cushamen was een enorme bosbrand gaande en voor een deel was dat aan weerskanten van Ruta 40. Er zijn websites van de overheid waar je precies op kan zien waar de branden zijn. We besloten toch maar te vertrekken en we zouden wel zien of het tegen de tijd dat we daar in de buurt waren, nog steeds zo zou zijn. Er is ook eigenlijk geen andere weg die je kan nemen. In Chili zouden we dan een aantal ferries moeten nemen.

De grens over richting Argentinië veroorzaakte wat oponthoud want de douanier deed er ontzettend lang over om alles in te voeren in de computer. Zijn vrouwelijke collega, achter het loket naast hem, had intussen 7 andere reizigers over de grens heen geholpen. Na de grens volgt er een gravelweg van 80 kilometer. Het was weer flink hobbelen en schudden.

Ik zag op de site van de overheid dat Ruta 40 inmiddels weer open was. Wel reden we de hele middag in de rook. Inmiddels was er ook al 2000 hectare afgebrand en zagen we het vuur aan weerszijden van de weg, Er waren duizenden mensen geëvacueerd uit het gebied. In El Bolsón zijn veel cabañas en hospedajes, dus een onderkomen vinden was geen probleem. De dag erna kwamen we aan bij de volgende grensovergang om Chili weer in te gaan.

Voor de grens bij de pas stond een rij van meer dan 100 auto’s. Met de motor naar voren rijden werd niet toegestaan. Zo stonden we dus meer dan drie uur te wachten voor we Argentinië uit waren en dan nog Chili in. De grens was pas om 13:00 opengegaan en sommige automobilisten stonden er al vier uur . Zo was de frustratie voelbaar. Geduld was weer een schone zaak. Tegen 16:00 bereikten we de Chileense grens. Chili in is altijd tijdrovender, want de controle op groente en fruit is uitgebreid. Alle koffers en tassen worden gecontroleerd.

De oorzaak van dit geheel zag ik later bij het allerlaatste loket waar we langs moesten. Een Iron Man wedstrijd die tussen het dorp waar we nu zijn en Pucón plaatsvond. Je moet wat over hebben voor de sport. De weg hiernaartoe is overigens prachtig. De weg loopt door San Martin de los Andes, een mooi dorpje aan een meer en slingerend door de bergen.

Het plan was om na de grens door te rijden naar Villarica. In Curarrehue zag ik echter een B&B en verderop een restaurant. Het was mooi geweest. De B&B wordt gerund door een jonge vrouw, die het bedrijf sinds zes weken over heeft genomen van haar oma. Het heet ‘Hospedaje La Mami’. Eten deden we in het dorp bij een authentiek lokaal restaurant. Dia at een paard en ik een gevuld varken. Erg lekker! Vanavond ging twee keer een alarm af in het dorp. Er blijkt ook hier verderop een bosbrandje te zijn ontstaan vanavond.

Midden in de nacht werd ik wakker van een niersteenkoliek en daarom deden we het even rustig aan. Ik heb er gelukkig niet vaak meer last van, maar soms is er opeens weer een steen. Niersteenkolieken zijn ontzettend pijnlijk.

We reden daarom naar Talca over de snelweg om even wat kilometers te maken. Vanaf Talca, een stad met 220k inwoners, rij je in een uurtje naar de Andes. Over de 115, die in Argentinië overgaat in de 145.

Ik had tegen ChatGPT gezegd dat hij een mooie route moest uitzetten. En dat is zonder meer gelukt.
Het was een van de mooiste ritten tot nu toe. Talloze bochten en vergezichten en weinig verkeer. Nou ja, kijk maar naar de foto’s.

We reden 325km. Onderweg kwamen we langs de “Valle de los condores” en ze waren talrijk. Fotograferen is natuurlijk lastig maar eentje staat er toch best leuk op. In de bergen was het wel kil, de extra laag moest uit de tas komen.

De Paso Pehuenche ligt op 2553m. en de wind wakkerde aan in de middag. De grensposten van Chili  en Argentinië liggen bijna 100km uit elkaar. Vorige keer moest ik ter plekke een hotel opgeven, anders mochten we Argentinië niet in. Nu werd er hoegenaamd niets gevraagd. Ik zoek meestal wel een hotel uit, waar we heengaan, maar we boeken eigenlijk zelden. Ik wil eerst weten of de motoren veilig staan. Het hostel (Plaza Maule) van gisteren had wel een goede garage, maar was verder een van de slechtste tot nu toe. Het lag wel bij een enorm overdekt winkelcentrum met talloze winkels en restaurants. Het hotel van vandaag heet Rio Grande en is luxueus en aanzienlijk goedkoper dan het hotel van gisteren.

Nog wat indrukken van deze motorreis en de video eronder:

Xeramic hoofdsponsor QJMOTOR tijdens Dutch TT

Onder het motto dat stilstand vooral achteruitgang betekent, verbreedt Xeramic de horizon. Daarom staat de Nederlandse fabrikant van onder meer onderhoudsproducten voor motoren tijdens de Dutch TT als event sponsor groot op de stroomlijnen van het QJMOTOR Moto2-team. Om alvast warm te lopen voor 2027 is het team omgedoopt tot QJMOTOR-XERAMIC-MSI.

Al 34 jaar is Xeramic, onderdeel van Petromark Automotive Chemicals BV, een begrip in de automotive wereld. In de kartsport is Xeramic al meer dan een decennium lang wereldwijd marktleider van oliën en smeermiddelen. Maar ook in de motorfietsbranche staat de kwaliteit van het brede spectrum Xeramic onderhoudsproducten buiten kijf. Het bedrijf ontwikkelt en verbetert met een eigen researchteam producten voor de motorfietsmarkt. Daartoe behoren onder meer kettingsprays, brandstofadditieven en reinigingsproducten, maar ook producten voor het reinigen en onderhouden van helmen.

De toekomst

Eind 2026 komt Xeramic bovendien met een eigen olielijn voor de motorfietsbranche op de markt, en oprichter en verkoopdirecteur Ton Koebolt maakt geen geheim van de ambities. “We willen één van de toonaangevende fabrikanten zijn op het gebied van smeeroliën”.

Om dat doel te bereiken gaat Xeramic de competitie aan – ook op het circuit. Tijdens de Dutch TT, van 26 tot en met 28 juni op het TT Circuit in Assen, staat Xeramic Lubricants prominent als event hoofdsponsor op de stroomlijnen van de QJMOTOR-machines van Ivan Ortola en Angel Piqueras. De link met de wegrace is voor Koebolt vanzelfsprekend. “Passie en emotie drijft ons. Wij geloven er heilig in dat dat leidt tot resultaten”, meent Koebolt. “Zo is het ook in de racerij. Passie en emotie zijn daar sleutelwoorden en daarom voelen wij ons er zo goed bij. Gemotoriseerde sporten, en zeker ook de motorracerij, zitten in ons hart.”

De ontwikkeling van de nieuwe Xeramic oliën past in de strategie van het bedrijf, zegt Koebolt. “Al onze producten staan bekend om hun kwaliteit. Niet voor niets werken we ook samen met fabrikanten en met distributeurs”, zegt Koebolt. “Wij bieden met Xeramic ‘high performance’ oliën voor een concurrerende prijs. Zo zal het ook met onze motorfietsolie zijn. Wij zien het dan ook als een must om ons te laten zien in de motorsport. En een beter moment dan de Dutch TT om in te stappen, kan ik me niet voorstellen.”

Samenwerking met QJMOTORS-MSI

Het contact met het Spaanse QJMOTORS-MSI Team was snel gelegd via El Motorista, de exclusieve Xeramic distributeur voor Spanje. Koebolt: “Met de mensen van El Motorista werken wij heel goed samen en dat zij met hun enorme bereik vertrouwen in onze producten hebben, zegt veel. Het was daarna, dankzij hun, snel schakelen met QJMOTORS-MSI. De Dutch TT is een mooi moment om ons te profileren. Die passie en die emotie waar ik het over had, die herken ik ook in het team en ik zie het ook terug in die jongens. Ivan Ortola heeft zich bewezen door de Grand Prix in Brno te winnen en Angel Piqueras is een heel veelbelovende rookie in deze klasse, die vorig jaar met zijn tweede plaats in het Moto3-wereldkampioenschap al heeft laten zien dat hij een topper is.”

Koebolt kijkt al verder dan de Dutch TT. “De TT is voor ons het startpunt van onze samenwerking met het QJMOTOR-MSI Team. Met onze nieuwe motorfietsolie waren we op zoek naar een uithangbord en dat hebben we met het QJMOTOR-MSI Team gevonden. We gaan samen vol vertrouwen en vol gas 2027 in!”

Barber Motorcycle Museum, “the movie”

Misschien is dit wel één van de mooiste motorfietsen musea ter wereld. Er staan meer dan 1600 unieke motoren. Ongelooflijk, heerlijk om er binnen te kunnen kijken. Via deze Youtube opname uit januari 2021 gaan we even naar Birmingham, Alabama. Wat een prachtige verzameling. De filmers wandelen door een sprookje, we kijken mee:

Een motorberging van Lutrabox

Lutrabox: van containerombouw tot specialist in buitenopslag

Wat begon als een praktische oplossing voor een afvalcontainer in de tuin, groeide uit tot een bedrijf dat tegenwoordig bekendstaat als een van de grotere producenten van houten buitenopslag in Europa. Lutrabox werd bijna 30 jaar geleden opgericht De oprichter stoorde zich aan een container die voortdurend in de weg stond. Zijn oplossing was een houten, verrijdbare ombouw die eenvoudig om de container heen geplaatst kon worden. Daarmee ontstond de eerste Lutrabox.

Het ontwerp bleek succesvol en vormde de basis voor verdere ontwikkeling. Na de containerombouwen volgden opbergkasten voor fietsen, tuinspullen en andere bezittingen die buiten worden gestald. Inmiddels omvat het assortiment meer dan 140 verschillende modellen voor uiteenlopende toepassingen.

Lutrabox begon vanuit huis in het Brabantse Gemonde. Door de groeiende vraag verhuisde het bedrijf naar een bedrijventerrein in dezelfde plaats. Uiteindelijk werd gekozen voor een eigen duurzaam bedrijfspand in Schijndel, waar ontwerp, productie en ontwikkeling onder één dak plaatsvinden. Vandaag de dag werken er ruim 20 medewerkers en levert het bedrijf producten aan klanten in onder meer Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Motor buiten stallen? Een motorberging biedt uitkomst

Niet iedere motorrijder beschikt over een garage of ruime schuur. Toch is het belangrijk om een motor goed te beschermen tegen weersinvloeden. Langdurige blootstelling aan regen, wind en vocht kan leiden tot roestvorming, vervuiling en extra slijtage van onderdelen.

Een motorberging kan daarom een praktische oplossing zijn voor motorrijders die hun motor buiten moeten stallen. De houten motorbergingen van Lutrabox zijn speciaal ontworpen om motoren droog en veilig op te bergen. Dankzij de afgesloten constructie staat de motor beter beschermd tegen neerslag, vuil en ongewenste nieuwsgierige blikken.

Voor de productie maakt Lutrabox gebruik van Noord-Europees vurenhout dat volgens het KOMO-keurmerk is verduurzaamd. Hierdoor is het hout beter bestand tegen vocht, schimmels en houtrot, wat belangrijk is voor een product dat het hele jaar buiten staat.

Daarnaast zijn de motorbergingen voorzien van ventilatieopeningen. Goede ventilatie helpt condensvorming te beperken, waardoor vocht zich minder snel ophoopt rondom de motor. Ook zijn de bergingen afsluitbaar met een slot, wat een extra beveiligingslaag toevoegt.

Alternatief voor garage of schuur

Voor motorrijders zonder garage kan een motorberging een interessant alternatief zijn. De combinatie van bescherming tegen weersinvloeden, ventilatie en afsluitbaarheid zorgt ervoor dat de motor onder betere omstandigheden wordt gestald dan wanneer deze volledig onbeschermd buiten staat.

Met de toenemende aandacht voor veilige en nette buitenopslag past een motorberging goed binnen de behoefte van motorrijders die hun motor willen beschermen zonder direct te investeren in een complete garage of grote schuur.

Bij Lutrabox worden de motorbergingen zo ontworpen dat ze gemakkelijk te monteren zijn en standaard worden geleverd met een duidelijke montagehandleiding. Zo staat jouw motor binnen no time opgeborgen in je tuin!

Heb je verder nog vragen? Dan staat de klantenservice voor je klaar van maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 16:30 en vrijdag van 09:00 tot en met 14:00. Meer informatie, prijzen of bestellen? Zie Lutrabox.nl.

Via de binnenwegen naar Chiang Mai

Op de redactie zijn we al jaren fan van Joe Ryan. Deze relaxte YouTuber reist op zijn Royal Enfield over de hele wereld en nu (in deze opnames) door Thailand. Joe komt zelf uit Australië. Hij neemt de kijkers mee, de hele wereld over.  De prachtige beelden en de toelichtingen van Joe zijn super relaxt om naar te kijken. Van luisteren naar Joe wordt je ‘zen’. Dit wordt een prachtige route. Aflevering 4  in de serie Thailand. De foto links boven komt van zijn Instagram account Freewayproject.

Joe vervolgt zijn motorreis op de Mae Hong Son Loop, verkent grotten, bezoekt het hippiedorp Pai, en rijdt door prachtige heuvels naar Chiang Mai.

Tips, events, motoren, nieuws, verhalen, filmpjes, occasions, interviews, motorreizen.