Wil Knappers en zijn motoren

We gaan op Ikzoekeenmotor.nl praten met motorliefhebbers over hun passie. Met regelmaat gaan we interviews publiceren in de rubrieken “De Man en Zijn Motor” en “De Vrouw en Haar Motor”. Vanavond is het Wil Knappers die de spits af bijt.


Wie ben jij? Waar kom je vandaan?

Wil Knappers, geboren (1958) en getogen in Roosendaal, maar in 1993 verhuisd naar Rosmalen en sinds 2018 woonachtig in Olst. Al sinds de oprichting van onze eigen vennootschap Tinvo vof (www.tinvo.nl) reis ik veel naar onze klanten (trainingen op gebied van schriftelijke communicatie en/of vormgeving), liefst per motor.

Heb je vroeger eerst brommer gereden? Wat voor bromfiets was dat toen?

Jawel, in de leeftijd van 16-17 jaar eerst op een oude Mobylette van mijn moeder (natuurlijk wel een beetje ‘gemodificeerd’) en daarna zelf een Tomos gekocht (en afgereden).

Wanneer kocht jij jouw eerste motorfiets en wat voor een motor was dit?

Honda Magna VF700C

In 1993 heb ik een Honda Magna VF700C (Amerikaanse uitvoering met mijlenteller) gekocht van een kleine 10 jaar oud, waar ik een dik jaar mee heb gereden, voornamelijk recreatief. Ben daarmee wel verslingerd geraakt aan motorrijden.
In 2002 ben ik weer ‘opgestapt’ en toen op een Honda Deauville 650. Die motor heb ik enkele jaren gereden en ben vanaf 2004 ook dagelijks gaan rijden voor woon-werkverkeer.

Van ongeveer 2007 tot 2014 heb ik BMW R1200cl gereden, ook nog steeds woon-verkeer, waarbij ik dus sinds 2004 ongeveer gemiddeld 18.000 km per jaar rijd, zomer en winter (behalve bij ijzel en storm).

BMW R1200cl

Sinds 2014 rijd ik weer op een Honda maar nu een Deauville NT 700 (uit 2008). Het verschil met de eerste Deauville is dat deze een verstelbare ruit heeft, bredere koffers en vooral het ABS is erg prettig.

Ben jij een “mooiweer-rijder” of een “door-rijder”?

Zoals gezegd: een stevige doorrijder. Alleen ijzel en storm houden mij tegen. Daarom ziet mijn motor er meestal ook niet zo netjes uit: er valt niet tegenaan te poetsen als je in de winter doorrijdt. De nieuwere motoren van de laatste jaren zijn overigens steeds beter bestand tegen slechte weersomstandigheden en de Honda heeft gelukkig ook weinig chroom om te poetsen.

Stel: je wint een flinke prijs in de loterij. Wat voor motorfiets zou je dan kopen?

Hm, da’s een lastige vraag. Als ik zou kiezen voor luxe en gemak dan zou ik gaan voor een BMW K1600GTL omdat ik hierop van alle gemakken voorzien zou zijn en het is een lekkere zware tourbuffel die zich uitstekend leent voor comfortabel woon-werkverkeer. Praktisch gezien (de K1600GTL is namelijk wel een beetje groot, iets te groot om gemakkelijk achter mijn huis te kunnen stallen) zou ik wellicht kiezen voor een BMW R1250 GS Adventure, die iets smaller en vooral wat wendbaarder is. Een paar fraaie koffers erop en ik zou daarmee prima uit de voeten kunnen. Echter, als de Honda Pan European nog nieuw geleverd zou kunnen worden, dan zou die waarschijnlijk mijn voorkeur hebben als alternatief. Belangrijkste criteria voor mij zijn: rechte zithouding, koffers en een kuip, en cardan-aandrijving. Zowel een Honda als een BMW zijn betrouwbare maatjes waar je veel veilige kilometers mee kunt maken. Ik zou het dus nog een lastige keuze vinden.

Wil met Honda Deauvile NT700 links, John met BMWR80R rechts en pa Sjef in het midden.

Wat was de mooiste rit die je ooit reed?

Omdat ik vrijwel alleen woon-werkverkeer en daarmee dus op snelwegen rijd, kom ik nauwelijks toe aan toerritten. Heel af en toe rijd ik eens een toerritje met collega’s of met broer John (jonge vent, ouwe motor haha). Een van de fraaiere ritten was een rit van ongeveer 180 km rondom Eindhoven door de bossen en door kleine dorpen en stukje langs de Maas: mooi weer, een niet al te grote groep rijders van allerlei allooi en gezellige rustmomenten tussendoor.

Staat er nog een bijzondere toertocht op je bucket-list?

Ook hiervoor geldt: als woon-werkrijder kom ik niet veel toe aan bijzondere toertochten, maar een vakantietocht op de motor door de Amerikaanse staat Maine, waar mijn favoriete schrijver Stephen King woont en waar veel van zijn verhalen zich afspelen, zou ik ooit nog wel eens willen maken.

Denk je al aan een volgende motorfiets?

Niet echt, de huidige Honda heeft nog maar een kleine 90.000 km op de teller en die klok moet eigenlijk 2 x rond kunnen gaan voordat er een vervanging moet komen. Een tweedehands Adventure mag natuurlijk over een paar jaar wel een keer voorbij komen.

Wat heeft motorrijden jou gebracht in je leven?

Vooral heel veel tijdwinst, vrijheid van bewegen en natuurlijk gemakkelijk parkeren! Files zijn nooit een probleem als je er voorzichtig tussendoor laveert en parkeren kan altijd heel eenvoudig vlak bij je bestemming (bovendien zonder kosten…).

Wat heb ik je niet gevraagd, en wil jij mogelijk toch nog kwijt?

Geen idee, wat ik kwijt wilde, heb ik er al wel tussenin ‘gefietst’ hierboven……..

2 gedachten over “Wil Knappers en zijn motoren”

  1. Goed geschreven stuk door een zelfbewuste motorrijder. Hij combineert werk en recreatieve activiteiten, dus dubbel plezier van de motor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *