Ron Betist: “Never sell, just add!”

Wie ben jij? Waar kom je vandaan?
Ik ben Ron Betist. Trotse ‘Amsterdammer in ballingschap’. Helaas een soort van ‘historische vergissing’ om Amsterdam te verlaten. Hoewel er nu amper nog echte Amsterdammers wonen. Ik ben opgegroeid tussen politie en motoren. Mijn vader was Chef Motordienst bij de Verkeersdienst in Amsterdam. Was later mijn baas. Best lastig, want ik ben nogal avontuurlijk op motorfietsen. Dat bleek al op mijn 12e toen mijn vader zijn Jawa Californian 250 (had ik die nog maar) door zijn collega’s het bureau binnengereden zag worden. “Hoe komen jullie aan mijn motor” vroeg hij. “Van je zoontje in beslag genomen” was het droge antwoord.

Heb je vroeger eerst brommer gereden? Wat voor bromfiets was dat toen?
Hahaha! Ja, maar ik en brommers is geen goede combi. Ik leende er een van een buurjongen toen ik 14 was en reed vervolgens tegen een lantaarnpaal. Zonder helm. Hersenschudding en voortand afgebroken. Goede actie. Later veel gereden op brommers. Ik woonde toen in Amsterdam Noord. Waar nu de Ring A10 Noord is had je een afgesloten stuk Oude Leeuwarderweg. Perfect voor sprintwedstrijden. En op de dijk kon je machtig mooi crossen! Op mijn zestiende kreeg ik van mijn vader een Simplex Kievit. Met 1 versnelling. Kosten: fl. 50,00. Waarvan fl. 49,00 voor de verzekering en fl. 1,00 voor de brommer. Niet echt heel blits. Ik vond het nodig die te customizen (we spreken 1974!!). Ik was mijn tijd ver vooruit dus. Helaas bleek toen al dat demonteren me een stuk beter afging dan het weer werkend in elkaar zetten. Een roemloos einde op de sloop was het gevolg.

Wanneer kocht jij jouw eerste motorfiets en wat voor een motor was dit?
Toen ik 18 werd heb ik meteen mijn autorijbewijs gehaald bij een collega van mijn vader. Daarna direct door met een oefenvergunning op de Jawa van mijn vader. Vroeger kon je dat aanvragen en met een ‘L’ plaatje gaan rijden. Afrijden was wat vreemd. De examinator keerde halverwege om en bij het CBR voegde hij me toe “je bent geslaagd en doe de groeten aan die ouwe”. Tja, zo ging dat vroeger. Na de Jawa kwam mijn eerste nieuwe motor in 1979. Supergaaf ding. Een witte Honda 500 XL, de tegen hanger van de XT500.

Ben jij een “mooiweer-rijder” of een “door-rijder”?
Ik rij onder alle omstandigheden. Maar ik heb zoveel geld gestoken in het verbouwen van mijn ’11 Triumph Thruxton, dat het dom zou zijn deze teveel bloot te stellen aan pekel. Maar ik heb nu voor het tweede achtereenvolgende jaar ‘Ho! Ho! Ho! tegen kinderkanker!’ georganiseerd. Verkleed als Kerstman of -vrouw reden er afgelopen december circa 90 bikkels door de sneeuw naar Utrecht om de kinderen in het Prinses Máxima Centrum in Utrecht liefde, warmte en een hoop geld te brengen. Dan moet het maar even. Maar wel met iconische foto’s als resultaat (met re-posts totaal 50.000 likes op Instagram!)

Stel: je wint een flinke prijs in de loterij. Wat voor motorfiets zou je dan kopen?
Daar hoef ik niet lang over na te denken! De eigenaar van Norton is een goede vriend van me. Die heeft het er telkens over dat ik op het verkeerde merk rijd. Van de nieuwe Norton V4 SS krijg ik kippenvel zo mooi vind ik ‘m, maar een tweecilinder Domiracer vind ik ook niet te versmaden. Iconische fietsen die je in Nederland niet of nauwelijks op de weg zult zien. Diep respect voor wat Stuart Garner met die failliete boedel tot nu toe heeft weten te bereiken!

Wat was de mooiste rit die je ooit reed?
De eerste rit samen met mijn oudste zoon Julius in 2016. We reden 2.500 kilometer dwars door Frankrijk in vijf dagen. Waanzinnig. Voorafgaand aan de rit heb ik hem wel een KNMV cursus bochtentechniek laten doen onder leiding van mijn motorvriend en oud-motordienst collega Jan Schilder. Ook op deze leeftijd ben ik nog telkens in gevecht met mijn hormonen. Dat speelt vooral op bij mooie bochten. Dan is het wel prettig als je weet dat je zoon je kan volgen zonder in de berm te eindigen.

Staat er nog een bijzondere toertocht op je bucket-list?
Ik wil heel graag naar Portugal op de motor. Gewoon in mijn eentje een road trip maken over kleine wegen door Frankrijk, Spanje en Portugal zonder tijdsdruk.

Denk je al aan een volgende motorfiets?
Elke dag! De grootste fout die ik gemaakt heb met motoren is verkopen. Dat doe ik nooit meer. Iedereen die het horen wil adviseer ik “never sell, just add”. Het meeste spijt heb ik van de Ducati 851 die ik moest verkopen. Als ondernemer heb je wel eens mindere tijden en dan is zo’n beslissing op dat moment de juiste. Echter, die fiets was zo bijzonder. Liep tegen de 300 km/u zonder demping. Niemand wilde achter me rijden hahaha!

Wat heeft motorrijden jou gebracht in je leven?
Onvoorstelbaar veel. Mooie en (fysiek) pijnlijke ervaringen (echt rijden leer je als je over het randje bent gegaan). Maar vooral veel vriendschappen. Ik heb meer dan 4.000 motorrijdende vrienden op Facebook die allemaal tenminste 1x per jaar wat van me horen. Behoorlijk wat zijn inmiddels ook vriend buiten het digitale domein. Het heeft me tot schrijven gebracht en ik ben inmiddels eigenaar van www.bikebrewers.com. Een site over custom motoren, hun bouwers en de rijders. Opgezet door mijn maat Joeri, die het inmiddels te druk heeft met zijn succesvolle bedrijf. Ik kan er volledig mijn ei in kwijt. Maar het blijft een dure hobby helaas.

Wat heb ik je niet gevraagd, en wil jij mogelijk toch nog kwijt?
Ik kan boeken vol schrijven met ervaringen en anekdotes over motoren en motorrijden. Mijn droom is de laatste fase van mijn werkende leven (ik verwacht daar nog wel minstens vijftien jaar) me volledig met motoren bezig te mogen houden. Ik heb gesprekken gehad met Norton, maar we zijn er nog niet uit.

8 gedachten over “Ron Betist: “Never sell, just add!””

  1. Hoi gabbertje. Je hebt het weer mooi verwoordt allemaal.
    Ik ben er trots op jouw ouwe als chef gehad te hebben en jou heb leren kennen. Welkom bij deze club Ron. Grts Eric.

  2. Gewoon een geweldig mooi stuk.
    Deel van die prachtige tijd meegemaakt met zowel de vader als zijn zoon.
    Heerlijk.

  3. Mooi geschreven schone vader!
    Leuk dat je refereert naar ‘Ho ho ho tegen kinderkanker’, was idd geweldig georganiseerd en zo gaaf om ‘mee te rijden’!

  4. Never sell, just add. Hmmmm…

    Okee:
    Ikzelf (vrouw) heb een HD XL1200 custom painted en een Triumph Street Triple 675 in Roulette Green.
    MIjn eega heeft een HD Fatboy custom painted,
    HD CVO Dyna,
    Triumph Daytona 1200
    Triumph Sprint ST 955
    Ducati 900 SS Nuda
    en voor dagelijks verkeer een BMW K1200 LT.

    De bergruimte is tot groot verdriet van mijn eega niet van elastiek….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *