Ilja Caljouw, motorcoureur met bezieling

Wie ben jij? Waar kom je vandaan?

Mijn naam is Ilja Caljouw, ik ben motorcoureur bij Performance racing Achterhoek.  Als je even doorlinkt naar deze pagina’s op facebook vind je er vanzelf alles over.

Met dit team kom ik uit in de supersport-klasse van het IRRC en andere races op stratencircuits.

Ik ben geboren en getogen in Etten-Leur, inmiddels woon ik al een aantal jaren in Drenthe.

Heb je vroeger eerst brommer gereden? Wat voor bromfiets was dat toen?

Nee, geen brommer. Ik had een scooter: een Gilera runner. Dat is waar het allemaal mee begonnen is.

Wanneer kocht jij jouw eerste motorfiets en wat voor een motor was dit?

Toen ik net 18 was kocht ik een Aprilia RS 125 om hiermee mijn eerste kilometers te maken op het circuit. Ik was apetrots op dat ding!

Ben jij een “mooiweer-rijder” of een “door-rijder”?

Een ‘doorrijder’, ik heb natuurlijk ook helemaal geen keus. Zolang de wedstrijd doorgaat moet je rijden, klaar. Er zijn een hoop mensen die tijd en geld in ons steken, die ben je wat verschuldigd.

Stel: je wint een flinke prijs in de loterij. Wat voor motorfiets zou je dan kopen?

Een BMW S1000RR of wellicht de nieuwe Fireblade (het is even afwachten hoe die gaat presteren). Het stuurgedrag van de Honda CBR600RR die ik gehad heb, was fantastisch, vandaar dat ik een zwak voor Honda heb. Op de stratencircuits is de BMW natuurlijk een bewezen motor waar veel rijders mee uit de voeten kunnen.

Wat was de mooiste rit die je ooit reed?

De gaafste wedstrijd is zonder enige twijfel de North West 200. Een heel bijzondere ervaring om daar te rijden. We hadden eigenlijk vanaf de eerste meters alleen maar pech met het materiaal maar uiteindelijk finishte ik de 2e race als 24e. Niet de prestatie waar ik naar op zoek was maar we waren allang blij dat we de finish haalden na al het gedoe van de dagen ervoor. Een fantastische ervaring!

Staat er nog een bijzondere toertocht op je bucket-list?

De mountain course. Of een deelname aan de TT er echt in zit, durf ik niet te zeggen omdat dat financieel, facilitair, qua team en natuurlijk met vrije dagen niet zo’n heel eenvoudige puzzel is. Mocht dat niet lukken wil ik toch minimaal deelnemen aan de Manx Grand Prix. Ik denk dat dat linksom of rechtsom wel haalbaar moet zijn.

Denk je al aan een volgende motorfiets?

Ik rijd nu een Yamaha R6 waar ik soms een wat vreemde verhouding mee heb. Het ene moment sta ik op of net naast het podium op het volgende circuit wordt ik 18e. Soms speelt een andere motor dan wel door je hoofd. Als we hard blijven werken ben ik ervan overtuigd dat we het lek wel boven gaan krijgen. De R6 is een bewezen motorfiets en Performance Racing Achterhoek is een bewezen team. Natuurlijk denk je vanuit de supersport ook wel eens na over een eventuele overstap naar de superbikes.

Wat heeft motorrijden jou gebracht in je leven?

Een doel, een ‘2e familie’, kostbare vriendschappen door heel Europa. Dat zijn wel de voornaamste dingen. Voor de motorsport moet alles al jaren wijken. Dat kan ook haast niet anders als je op dit niveau wilt racen. Zowel financieel als qua tijd blijft er weinig over. Vooralsnog is wat daar tegenover staat voor mij echter van een veel grotere waarde. Zodra dat niet meer zo zou zijn wordt het ook tijd om te stoppen.

Wat heb ik je niet gevraagd, en wil jij mogelijk toch nog kwijt?

Ik zou mensen vooral willen uitnodigen bij de IRRC wedstrijden te komen kijken, in het bijzonder natuurlijk in Hengelo (GLD). Er wordt op een hoog niveau gereden maar rond de stratencircuits hangt een unieke sfeer. Als toeschouwer kun je de hele baan rond en een kijkje nemen in het rennerskwartier. Verder wil ik mijn team en sponsoren bedanken en hoop ik er met hen een mooi seizoen van te maken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *