In deze review wordt de Honda NC750X heel duidelijk omschreven. Met de voor-en nadelen van deze moderne motorfiets van 2025. Wil je handmatig schakelen of liever automatisch? In het laatste geval kies je voor de DCT uitvoering. Bij de Honda NC750X DCT kun je zelf kiezen hoe je schakelt:
- Volledig automatisch: De motor schakelt zelf op en terug (je kunt kiezen tussen rij-modi zoals Drive en Sport).
- Handmatig schakelen: Je kunt met de knoppen op het stuur (links bij je duim en wijsvinger) zelf opschakelen of terugschakelen. Er zit dus geen koppelingshendel meer op de motor.

Je kunt dus altijd wisselen tussen automatisch gemak en handmatige controle. Veel rijders gebruiken de automatische stand voor rustig rijden en schakelen zelf bij voor sportief of bochtig rijden.
Het is mooi dat ze de DCT’s ook kunnen toepassen op motoren. Motorrijders die ook een auto met automatische versnellingsbak hebben zullen volgens mij ook sneller voor een motor met DCT kiezen. Maar ook goed voor rijders die op latere leeftijd pas gaan motorrijden en daarvoor nog geen bromfiets hebben gehad waarbij je handmatig moest schakelen. Ik kreeg pas een huurauto mee met een DCT en ik was blij dat ik hem kon terug geven. Maar dat is echt iets persoonlijks hoor. Ik vind schakelen gewoon leuk en voor mij gaat dat eigenlijk al automatisch. Ik gebruik het terugschakelen nou juist vaak om af te remmen op die motor als ik dat wil. De motor is echter veel meer dan alleen een DCT. Deze NC750X is vooral betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk en zuinig en dat laatste is in deze tijd met de stijgende brandstofprijzen toch mooi meegenomen.