BMW M 1000 RR 50 Years M

50 jaar geleden is het alweer dat BMW Motorsport GmbH is opgericht. Aanvankelijk was het vizier gericht op het raceprogramma van BMW, later is het werkterrein uitgebreid naar de ontwikkeling van specifieke en zeer sportieve M modellen voor straatgebruik. Om het 50-jarig bestaan te vieren, presenteert BMW Motorrad de M 1000 RR 50 Years M jubileumeditie, voorzien van een ‘Sao Paulo’ gele lak en het speciale ’50 Years BMW M’ embleem.

De M 1000 RR doet in deze outfit volledig recht aan de race-genen van BMW Motorrad, dat al 100 jaar garant staat voor sportief succes op circuit en openbare weg en het 50-jarig jubileum van M: de sterkste letter ter wereld.

De M 1000 RR 50 Years M is voor de gelegenheid standaard voorzien van het M Competition Package, M Performance Parts, het exclusieve M Carbon pakket, een lichtere achterbrug van geanodiseerd aluminium, de ‘unlock code’ voor de M laptimer, de M Endurance onderhoudsvrije ketting, een accessoire-set voor de passagier en een cover voor het passagierszadel.

M: de sterkste letter ter wereld.
In 2018 werd ook BMW Motorrad gekoppeld aan de letter M, in navolging van de succesvolle M range bij de auto’s van BMW. Sinds dat jaar kunnen ook motorrijders genieten van ‘M special equipment’ en ‘M performance parts’. De BMW M 1000 RR, of M RR in de volksmond, verscheen in september 2020 op de markt als eerste M-motorfiets van BMW Motorrad, gebaseerd op de S 1000 RR.

Vandaag de dag staat de letter M in het hele BMW gamma voor maximale prestaties, sportiviteit en een duidelijke link naar de race-activiteiten van BMW. Een M is er speciaal voor de liefhebber en fijnproever van maximaal rijplezier. De M 1000 RR wordt dan ook sinds 2021 ingezet in het BMW Motorrad World SBK team en vele andere race-klassen die de motorwereld rijk is.

BMW Motorsport GmbH en BMW M GmbH.
BMW Motorsport GmbH werd in 1972 opgericht als speciale divisie van BMW om alle BMW motorsportactiviteiten onder één dak te verenigen en high-performance race-auto’s en racemotoren voor de autosport op te bouwen. De BMW 3.0 CSL (CSL = Coupe Sport Leichtbau) debuteerde als eerste racewagen van BMW Motorsport GmbH in 1973. Robert A. Lutz, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG for Sales in 1972, verklaarde destijds: “Een bedrijf is als een mens. Als het aan sport doet, blijft het fit, enthousiast, effectiever en krachtiger.”

De BMW 3.0 CSL ging van start in het European Touring Car Championship in de drie BMW Motorsport kleuren blauw, violet en rood op een witte achtergrond. Dit kleurenschema in de bijgewerkte versie blauw – donkerblauw – rood bepaalt tot op de dag van vandaag het uiterlijk van het BMW M logo en de BMW M modellen. Het kleurenschema is al terug te vinden op de eerste BMW M racers die in de tweede helft van de jaren ’70 werden ontwikkeld, zoals de supersportwagen M1 in 1978 en vanaf 1980 de Formule 1-racer waarmee Nelson Piquet in 1983 het wereldkampioenschap Formule 1 won.

Van Isle of Man tot Dakar – BMW Motorrad en motorsport.
Maar de racehistorie van BMW gaat natuurlijk veel verder terug dan 1972, en daarmee de wens om altijd voorop te lopen in de laatste stand der techniek. Zelfs in de eerste decennia van de geschiedenis van BMW was het bedrijf al betrokken in diverse vormen van motorsport, bijvoorbeeld met onvergetelijke namen als Ernst Jakob Henne en Georg ‘Schorsch’ Meier. Zo won ‘Schorsch’ Meier in 1939 als eerste niet-Brit met zijn supercharged BMW in de Senior Tourist Trophy op het eiland Man.

En in 1976, precies 37 jaar later, vierden Helmut Dähne en Hans Otto Butenuth de vijfde plaats in de Production TT. In deze klasse tot 1000 cc zetten ze met hun BMW R 90 S de snelste tijd neer, maar door een daar geldende handicapregel stonden ze op de vijfde plaats in het klassement achter twee 250cc- en twee 500cc-machines. Toch werd deze vijfde plaats, ondanks de snelste tijd, als een overwinning gevierd.

75 jaar na het succes van ‘Schorsch’ Meier in de Senior TT, pakte Michael Dunlop in 2014 opnieuw de overwinning met BMW S 1000 RR. En in de jaren die volgden, drukte de RR zijn stempel op de Tourist Trophy met verdere overwinningen.

Maar ook buiten de gebaande paden zijn de BMW M kleuren vertegenwoordigd op BMW motorfietsen. Bijvoorbeeld op de BMW GS fabrieksmotoren waarmee Hubert Auriol en Gaston Rahier begin jaren tachtig de Parijs-Dakar Rally domineerden. Als geen andere BMW motorfiets tot nu toe, draagt het M RR 50 Years M-model dit historische motorsport-DNA in zich. Wees er snel bij: deze unieke motor kan alleen tussen 21 mei en 30 november 2022 besteld worden.

Delen op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.