De nieuwe Royal Enfield Bullet

“The legend returns”, zo begon het vorige verhaal wat trouwe lezer en schrijver Ton Eppenhof ons 25 november schreef.  Ton is fan van Royal Enfield, sleutelt al jaren aan motoren. Hij schreef eerder al enkele artikelen voor onze website. Vandaag publiceren wij het vervolg.

Het ophalen van de nieuwe motor

Vandaag (28-11-23) was de dag dat ik bij Van Doorn Motoren mijn nieuwe Bullet kon ophalen. Het was niet echt zonnig toen ik wakker werd en het was 0 graden. Een snelle blik op de strooikaart was voldoende om te weten dat er flinke laag zout op de wegen zou liggen. Voor de zekerheid toch maar een paar uurtjes wachten en de temperatuur ging naar 2 graden boven het vriespunt.

Terwijl ik onderweg was dacht ik terug aan de oude Bullet van 1990. Ik had daar een soort van haat liefde verhouding mee. Die Bullet was er een die veel TLC nodig had ofwel tender love and care. Dat was op zich geen probleem maar je moest altijd op je hoede zijn. Het was op zich een prettige motor om aan te sleutelen maar je moest van te voren bedenken welk gereedschap dat je misschien tijdens de rit nodig zou hebben.

Na het lezen van al die reviews was ik al een beetje gerust gesteld maar toch was het best spannend zoals altijd als je iets nieuws gaat kopen.

De Interceptor was probleemloos en hij deed alles goed maar toch had ik toch echt altijd iets met die Bullet. Het was liefde op het eerste gezicht om het zomaar te zeggen. Dat was het al die jaren geleden en dat was het nu weer.

Na een frisse rit op de Interceptor stond de Royal Enfield Bullet 2023 buiten al op mij te wachten. Wat een mooi ding is het toch die spiksplinternieuwe Bullet, mooi gepoetst en de belangrijkste accessoires zaten er al op.

Even snel een rondje om de motor en gauw naar binnen. Mijn zoon bracht nog wat onderdelen mee van de Interceptor en ging daarna richting huis. En zoals altijd houd ik de hele familie weer van het werk bij Van Doorn. Hier kan dat nog denk ik dan. Ik kreeg nog het mooie welkomstpakket wat je alleen bij Royal Enfield dealers krijgt als je een nieuwe Royal Enfield aanschaft. Tevens een mooie muts met het geweldige logo. Made like a gun.

Toch nog gauw even naar boven gegaan om alle accessoires te bekijken. Ik moet nog wat dingen hebben. Bij Van Doorn Motoren moet je dus niet vergeten om altijd even boven te gaan kijken. Ben wel voorzichtig want voor je het weet hoor je ook bij de selecte club van Royal Enfield rijders.

Jolanda maakte al het papierwerk in orde voor de motor. Na een paar kopjes koffie werd ik toch erg nieuwsgierig en vertrok ik richting Heusden. De motor liep met één druk op de knop en voor ik Ammerzoden uit was besefte ik al dat deze Bullet toch echt niet te vergelijken was met mijn oude Bullet. Het standaard gemonteerde zadel was echt zo goed als de reviews al aangaven. De motor deed alles goed en de vering was vrij goed. Het schakelen ging meteen perfect en dat bij een nieuwe motor.

Ik wilde de motor weer eens parkeren tussen de twee kanonnen in Heusden voor een leuke foto maar dat bleek niet mogelijk omdat er nu wel twee lopen lagen maar de rest van de kanonnen was weg.

Na de eerste dagen met de nieuwe Bullet

Vorige week woensdag al het zout van de motor gewassen en vandaag de Bullet in de was gezet. Ik had eigenlijk wel zin in een ritje maar geen zin om daarna de motor weer te wassen.

Ik zat te denken over upgrades maar buiten het monteren van een navigatiesysteem kan ik weinig bedenken. Ik heb zelfs besloten om de topkoffer toch maar niet te monteren. Misschien een kleine tas voor op het bagagerek en nog een paar canvas tassen en die zijn onderweg. Een valbeugel is ook een mogelijkheid maar ik ben er nog niet uit. Eerst eens wat meer rijden misschien ga ik nog voor een iets hoger stuur maar op zich voelt het nu niet slecht aan. Een telefoonhouder zou handig kunnen zijn. Ik keek nog wel even naar een passende helm bij deze motor maar je moet hem eerst kunnen proberen en de helm die ik zag ligt waarschijnlijk nergens op voorraad. Misschien nog een led lampje in het achterlicht. Eigenlijk valt er niks af te keuren. De Ceat banden doen het op de Bullet beter dan op zijn voorganger. De stekker voor mijn acculader heb ik al op de Bullet gezet. Als het warmer is wil ik de spatborden van binnen tectyleren. Gewoon een ouderwetse gewoonte van mij omdat ik een hekel heb aan roest.

Ondertussen wel blij wetende dat mijn dealer niet echt ver weg is. Vanaf het terrasje in Heusden ongeveer een kwartier met de motor. Gewoon handig om even bij Van Doorn Motoren in Ammerzoden te kunnen binnen lopen als ik iets nodig heb. Een dealer die niet alleen motoren verkoopt maar ook een mooie verdieping heeft waar je al die accessoires gewoon kan bekijken terwijl je geniet van je bakje koffie. Gewoon een motorzaak zoals we er vroeger meer hadden. Nou praat ik over de jaren 70 toen ik begon met motorrijden. Nu heeft Tilburg volgens mij geen één merkdealer meer.

Tot slot

De rit naar huis was genieten. Een zadel dat perfect zit. Vering die gewoon netjes zijn werk doet en een motor die meteen alles goed doet, wat wil je als motorrijder nog meer. Het geluid klinkt als muziek in mijn oren. Zo gauw als de pekel weer weg is kan ik weer gaan genieten. De Bullet is thuis gekomen.

🏍🏍🏍


Dit verhaal is geschreven door Ton Eppenhof.

Wil jij eens proefrijden op een Royal Enfield? De twee motor-dealers van Royal Enfield die momenteel exclusief partner van Ikzoekeenmotor.nl zijn:

In Ammerzoden: Gebroeders van Doorn Motoren
In Heerhugowaard: Axel’s Bike Shop

Delen op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *