Is motorrijden in de regen gevaarlijk?

Op de website van het snelstgroeiende motoroccasion platform Motor2Go worden met regelmaat interessante blogs geplaatst.

Zo kwamen we daar dit artikel tegen, wat antwoord geeft op de vraag: “Is motorrijden in de regen gevaarlijk?

Het antwoord op die vraag is in de basis ‘nee’, maar… Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden wanneer je besluit je motor tijdens een regenbui naar buiten te laten.

Zicht problemen

Het eerste waar je natuurlijk mee te maken krijgt is vermindering van zicht. Ruitenwissers op je vizier zijn niet beschikbaar en, alhoewel er wel een aantal “oplossingen” bestaan, zijn geen van deze afdoende om je zicht echt te verbeteren. Belemmert de regen of het opspattende water van voertuigen je zichtveld al, laat het dan zeker niet ook nog erger worden door een beslagen vizier.

Om een beslagen vizier te voorkomen kun je het beste de ventilatiesystemen (luchtgaten) open zetten wat ervoor zorgt dat de temperatuur in je helm zo weinig mogelijk verschilt van de buiten temperatuur. Daarnaast kun je een anti fog middel, of het ouderwetse trucje met afwasmiddel, gebruiken om het beslaan zoveel mogelijk tegen te gaan.

Update: Enkele van onze volgers lieten nog weten dat een pinlock vizier zeker is aan te raden en dat tevens Mulitwax aan de buitenzijde van het vizier het zicht verbeterd. (dank voor de bijdrage!)

Grip problemen

Je zou denken dat er, wanneer je goede banden onder je motor hebt, geen grip problemen zouden mogen zijn. Toch is dit wel zo. Zou je je rijgedrag niet aanpassen aan de weersomstandigheden dan kun je er zeker van zijn dat je in de eerste de beste bocht voor nare verrassingen komt te staan.

Je lost dit grotendeels op door de volgende aanpassingen aan je rijgedrag te doen;

Rem eerder dan normaal en rem langzamer. In de wegrace zie je vaak dat men in de regen al voor de bocht onderuit gaat doordat men de voorrem te hard aantrekt. Nu is dit in de racerij natuurlijk logisch (men wil immers winnen) maar op de openbare weg kun je hier op anticiperen door eerder en voorzichtiger te remmen. De ervaren rijder voelt het ook in het remhendel, zolang deze nog wat zacht blijft aanvoelen zit je goed. Ga een versnelling hoger de bocht in waardoor je minder toeren maakt. Ga je bij het uitkomen van de bocht dan weer gas geven dan zal de motor je niet zo snel verrassen door met het achterwiel te gaan glijden. Ga waar mogelijk nooit in de sporen van de weg rijden maar rij hier naast. Je kent het vast wel, van die wegen die veel gebruikt worden en waar spoorvorming is. Deze staan vol water en ook met banden met veel profiel heb je hierin zomaar aquaplaning. Wil je dit met een auto niet, met een motor al helemaal niet.

Wat te doen bij obstakels zoals witte strepen, bladeren op de weg en bijvoorbeeld putdeksels.

Let nog beter op dan wat je normalerwijze al doet. Witte strepen bij een stoplicht, bladeren die zich hebben verzameld in een bocht, een putdeksel dat spekglad is, deze zou je moeten zien te vermijden oftewel, let op, let op, let op! Mocht je onverhoopt toch over dergelijke obstakels rijden, raak dan niet in paniek want paniek is zeker in een dergelijke situatie een slechte raadgever. Geef niet onverwachts gas en trek niet ineens aan de rem. Het beste wat je op zo’n moment kunt doen is proberen ontspannen te blijven, je motor recht houden en langzaam snelheid verminderen.

Wat te doen bij bladeren in een bocht?

Op dat moment zet je de motor iets rechter op, je vergroot (indien er ruimte is) je bocht en vermindert voorzichtig snelheid. Draai niet ineens je gas dicht want dan zorg je juist voor onrust in je motor.
Hopelijk heb je zo een beetje een idee wat er bij komt kijken om ervoor te zorgen dat motorrijden in de regen niet gevaarlijk wordt.

Wil je meer tips, tricks en blogposts van Motor2Go lezen? Ga dan naar:  //motor2go.nl/blog

Delen op

Een gedachte over “Is motorrijden in de regen gevaarlijk?”

  1. Aquaplaning komt door de vorm van de motorband veel minder voor dan bij auto’s. Ik heb er een training voor gedaan, met een motor met zijwieltjes. Het is mij met grote moeite gelukt om hem te laten aquaplanen. Over het geheel genomen kan je zonder enig probleem rijden in de regen als je het iets kalmer aan doet dan normaal. Ik rij nu in Zuid-Amerika en we pikten net het eind van het regenseizoen mee en de buien zijn hier vaak “tropisch” ofwel de hemelsluizen gaan open en ik rij op off-road banden (Mitas EO7), toch kan je redelijk doorrijden zonder gevaar. Ik reed in Nl, toen ik nog werkte, 50k km per jaar, het hele jaar door, alleen sneeuw en ijzel houden mij van de weg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *